KONIECZNOŚĆ PODJĘCIA DECYZJI

Decyzje, które nauczyciel musi podejmować, układają się jakby na linii ciągłej od pewnych ogólnych, zasadniczych decyzji programowych aż po drobne decyzje związane z dziesiątkami mikrowydarzeń, głównie powodowanych przez dzieci. Te ostatnie podejmowane są bezrefleksyjnie, wiele też, choć nie wszystkie, można określić jako „typowe rozwiązania typowych problemów możliwe do wykonania przez typowe osoby“. Ale decyzje nie są rutynowe same w sobie – mogą one dopiero stać się rutynowe, w miarę jak nauczyciel nabiera doświadczenia. Dla młodego nauczyciela sytuacje decyzyjne mogą być źródłem istotnych napięć. Nauczyciele na ogół nie potrafią mówić o tym, jak podejmowali decyzję (nie jest to zresztą cechą swoiście nauczycielską). Zapytani odpowiadają, że czynili to tak jakoś „samo przez się“, naciskani mocniej mogą dać komentarz, który nie jest opisem procesu podejmowania decyzji, ale wtórnym uzasadnieniem, dlacze­go ją podjęli.

Witaj na moim portalu dotyczącym hobby ! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych artykułów dotyczących hobby i mojej największej pasji jaką od lat jest modelarstwo. Zapraszam do czytania i komentowania na bieżąco!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)